Dzisiaj jest: 29.11.2020, imieniny: Błażeja, Margerity, Saturnina

Zawartość tkanki tłuszczowej i wody w organizmie

Dodano: 7 miesięcy temu Czytane: 146 Autor:
Redakcja poleca!

Ludzkie ciało składa się m.in. z tłuszczu i wody. Zawartość tkanki tłuszczowej i wody jest różna w zależności od wieku.

Zawartość tkanki tłuszczowej i wody w organizmie

Ludzkie ciało składa się m.in. z tłuszczu i wody. Zawartość tkanki tłuszczowej i wody jest różna w zależności od wieku. Krótkotrwałe wahania parametrów zawartości wody ku tendencji niskiej jeśli proporcja tłuszczu jest wysoka lub gdy proporcja mięśni jest niska, są zjawiskiem naturalnym. Jednakże w praktyce problem polega na niedostatecznej ilości wypijanej wody przez pacjentów, a raczej w ogóle unikaniu jej w codziennym menu, błędnie sądząc że kawa i herbata są wystarczającymi napojami w celu zabezpieczenia prawidłowego nawodnienia organizmu.

Zawartość wody w organizmie

Woda w organizmie stanowi najważniejszy pojedynczy składnik wagi ciała. Woda reprezentuje ponad połowę całkowitej wagi i prawie dwie trzecie masy tkankowej ciała (mięśniowej). Woda odgrywa wiele ważnych ról w organizmie człowieka. Wszystkie komórki ciała – skóry, gruczołów, mięśni, mózgu czy jakiekolwiek inne, mogą prawidłowo funkcjonować jedynie wtedy, gdy w organizmie znajduje się odpowiednia ilość wody. Woda odgrywa również ważną rolę w regulowaniu temperatury ciała, w szczególności poprzez pocenie. Kombinacja wagi i zawartości tłuszczu w organizmie może być wskazana jako prawidłowa, ale poziom hydratacji może być niewłaściwy dla zdrowia. Znajomość zawartości tłuszczu i wody w organizmie może stanowić pewnego rodzaju wskazówkę podczas dopasowywania diety, programu ćwiczeń lub ilości przyjmowanych płynów i w ten sposób może przyczynić się do poprawy stanu zdrowia. Wyniki pomiaru zawartości wody w organizmie są uzależnione od proporcji tłuszczu i mięśni w organizmie. Jeśli proporcja tłuszczu jest wysoka lub gdy proporcja mięśni jest niska, wyniki zawartości wody w organizmie mogą być niskie. Należy pamiętać, że pomiary takie jak sprawdzanie wagi ciała, zawartości tłuszczu i wody stanowią narzędzia przydatne do utrzymania zdrowego trybu życia. W związku z tym, że krótkotrwałe wahania są zjawiskiem normalnym.

Płeć Zakres zawartości tłuszczu w organizmie [%] Zakres zawartości wody w organizmie [%]
Mężczyźni 4-14 70-63
15-21 63-57
22-24 57-55
>24 55-37
Kobiety
4-20 70-58
21-29 58-52
30-32 52-49
>32 49-37

Tłuszcz jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania ciała – amortyzuje stawy i chroni najważniejsze organy, pomaga regulować temperaturę ciała, przechowuje witaminy rozpuszczalne w tłuszczach takie jak: A, D, E i K oraz stanowi pożywienie dla organizmu w razie braku żywności. Wszystkie błony naszego organizmu są błonami lipidowo-białkowymi, a więc do prawidłowego funkcjonowania potrzebują tłuszczu. Ten sam tłuszcz tak przez wszystkich znienawidzony buduje wiele hormonów, reguluje prawidłowy przebieg procesów metabolicznych czy prawidłowość funkcjonowania gospodarki wodno-elekrolitowej. Dlatego też nie powinniśmy dążyć do zbyt niskich wartości tkanki tłuszczowej w naszym organizmie.

Zawartość tkanki tłuszczowej kształtuje się różnie u kobiet i mężczyzn. Ciało kobiety posiada więcej tkanki tłuszczowej niż mężczyzny. Wyposażając kobietę w więcej tłuszczu, natura miała na myśli ochronę kobiety oraz jej płodu.

Czy zatem powinniśmy za wszelką cenę dążyć do pozbycia się tkanki tłuszczowej? Oczywiście, że nie. Chociaż ostatnimi czasy media jak również media społecznościowe kreują kult płaskiego brzucha określając to mianem fit. To należałoby sobie zadać pytanie czy to co dla oka jest sexi dla naszego zdrowia jest równie atrakcyjnym? Moim zdaniem zdecydowanie nie. A ponieważ nic w przyrodzie nie ginie, prędzej czy później niska zawartość tłuszczu w organizmie odbije się konsekwencjami zdrowotnymi dlatego trzeba mieć tego świadomość.

Więcej informacji o diecie i treningu znajdziecie na moim blogu: www.maciejkrysiak.pl

Prawidłowa zawartość tłuszczu w organizmie w [%] – kobiety

Wiek
20-29 30-39 40-49 50-59 >60
Niski <19 <20 <21 <22 <23
Optymalny 20-28 21-29 22-30 23-31 24-32
Umiarkowany 29-31 30-32 31-33 31-34 33-35
Wysoki (otyłość) >31 >32 >33 >34 >35

Prawidłowa zawartość tłuszczu w organizmie w [%] – mężczyźni

  Wiek
20-29 30-39 40-49 50-59 >60
Niski <13 <14 <16 <17 <18
Optymalny 14-20 15-21 17-23 18-24 19-25
Umiarkowany 21-23 22-24 24-26 25-27 26-28
Wysoki (otyłość) >23 >24 >26 >27 >28
Wiadomości z tej kategorii
Zapisz się do newslettera:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingu usług i produktów partnerów właściciela serwisów.